Att våga

2009-03-05 @ 06:39:20
I går var det en händelsrik dag, jag hade lektioner hela förmiddagen och det gick jätte bra. Det är så himla roligt och en det är en utmaning att få med sig alla barnen i det man säger. Det hände en hel del saker på rasten som vi bearbetade då barnen kom in igen. Jag skrev på tavlan:

Våga vara annurlunda

Barnen fick reflektera över det en stund och sedan pratade vi om vad det kunde betyda. Det händer  mycket på deras raster som förvånar mig. Jag förstår inte vad som händer och hur det kan hända. Barnen är så små än tycker jag. Eftersom jag har tystnadsplikt kan jag inte skriva vad som hänt men jag kan säga så mycket att det är helt otroligt. Hur som helst så pratade vi om att det inte är coolt att vara den som slår någon annan, att det inte är coolt att låsa upp toalettdörren när någon sitter på den. Det är inte heller coolt att dra ner byxorna på någon på rasten. Det fanns ett gäng killar i klassen som tyckte det var coolt att göra så och när jag frågade varför fick jag till svar;

För att vi är rädda för fyrorna och vågar inte göra annat än vad de säger åt oss.

Då bad jag de fundera på hur de själva skulle vilja ha det, skulle de vilja att någon kom och drog ner byxorna på dem. Att någon låste upp dörren för dem när de satt på toaletten. De ville de förstås inte. Så då berättade jag för dem att det är mycket häftigare att våga säga NEJ. Att inte ställa upp på att göra dumma saker för det kommer aldrig någonting gott ur det. Det blev en stor diskussion om detta och barnen hade mer att säga än vad jag trodde. Jag lärde mig jätte mycket på detta och jag tror allting handlar om att vi vuxna ser dem och att vi inte tolerar ett sånt här beteende. Jisses säger jag bara.

I dag är det en ny dag och den sista på praktiken, jag ska ha matte och svenska på morgonen. Sedan ska de iväg och åka skridskor och jag ska åka hem till min prins.

Ha en underbar dag.

Kommentarer
Postat av: simone

tycker att det var mycket bra att du dog upp diskutionen, man behöver prata om sånna saker. Du verkar sköta ditt jobb super bra gumman=)=) är så glad för din skull=)=)puss

2009-03-05 @ 10:04:21
URL: http://simonesnya.blogg.se/
Postat av: Somris

Du verkar bli en toppenfröken! Det ser jag det!!

KRAMIS

2009-03-05 @ 13:50:28
Postat av: A-K

Nu vill jag verkligen att du ska bli Stellas fröken! Tänk om alla var som du! Stor kram och välkommen hem (till Nyköping i kväll....) kram

2009-03-05 @ 14:30:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0