Våga del 2

2009-03-05 @ 15:07:58
Nu är jag hemma igen och det är otroligt skönt. Den här dagen har gått i full fart.
Åter igen händer det saker som vi diskuterade, min handledare menade att hon kunde ta det imorgon så kunde jag hålla mina lektioner. Men då sa jag ifrån, därför att imorgon har de glömt alltihopa och enligt mig är det då lönlöst. Någonting som jag har märkt är att jag är otroligt NOGA med att barnen vet vad som är rätt och fel och vad konsekvenserna blir utav det man gör. Jag struntar i om det går bort en kvarts svenska för det är mycket viktigare att prata värdegrund. I dag blev det tjaffs i klassrummet och en elev slog en annan och sa fula ord. Där tog min lektion slut och jag markerade tydligt att det eleven gjort var väldigt fel. Barnen fick sätta sig på sina platser och vi hade en öppen diskussion om vad som hänt. Pojken som hade slagit den andra eleven blev inte utpekad men han sa tillslut att han inte hade tänkt sig för men att han förstod att det han gjort var fel. Jag repeterade gårdagens diskussion och barnen höll med. Men det jag idag fick prata med dem om att det hjälper inte att man säger det man tror att fröken vill höra utan det gäller att man kan visa att man klarar av att vara en shysst kamrat och att man ska veta vad man står för. Jag vill att mina framtida elever ska bli bra människor, de ska få ett bra självförtroende men de ska också bli bra och respektfulla kamrater. Jag vill att de ska kunna stå för sina val.

Senare under dagen kommer en elev fram till mig och säger att dens pappa säger att en annan elev är fjantig. Som tur var hörde inte den andra eleven det. Men då undrar jag hur man som förälder tänker, säger man så om andra barn INFÖR sina barn. Om ni gör det så tänk er för. För att om jag eller andra lärare ska stå och predika och försöka skapa bra och respektfulla elever så hjälper det inte mycket om de hemma får höra respektlösa saker.

Det är inte lätt det här, men jag tror att om man kämpar för sin sak så kommer man att lyckas.

Kommentarer
Postat av: A-K

Du är så bra!!!

2009-03-05 @ 17:00:02
Postat av: Mamma

Helt rätt inställning, hoppas barnen kommer ihåg vad du försökt få dom att förstå. Vart du rädd imorse, lät de som drabanter i trappen. Kommer du ihåg vad morfar alltid sa när mormor gick i trappen.

Love u

2009-03-05 @ 17:20:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0